Facto Academy
  • Home
  • Opleidingen
  • Nyenrode
  • Nieuws
  • Over ons
  • Nieuwsbrief
Inloggen
Terug

Young FM program als proefkeuken voor je eigen ontwikkeling

19 juli 2022
3 min
Frank van der Leest
Blog
Oriënteren binnen de wereld van Facility Management. Waar haal jij inspiratie uit, waar krijg jij energie van en waar kun jij waarde toevoegen? Het Young FM program van Facto kun je zien als een proefkeuken voor hoe je jezelf wilt ontwikkelen.
Young FM program als proefkeuken voor je eigen ontwikkeling

'Mijn ervaring en expertise betreft de gezonde werkomgeving en het goed ondersteunen van hybride werken. Daar vertel ik graag over. Daarnaast ga ik graag met youngfm’ers in gesprek: wat zien jullie nou als FM?'  

Mijn eerste baan binnen de wereld van Facility Management was als teamcoördinator bij Heyday, met een vaste plek bij zorgverzekeraar VGZ. Daar heb ik huisvesting en hospitality ‘op de vloer’ gezien. Dit werd uitgebreid met zaken als catering, schoonmaak en beveiliging toen ik als FM locatiemanager aan de slag ging. In die rol heb ervaring opgedaan met facilitaire prestatiecontracten, leveranciersmanagement en Activity Based Werken. De kers op de taart van mijn tijd bij VGZ was van het hoofdkantoor in Arnhem het Gezondste Kantoor van Nederland maken door het behalen van de platinum certificering van de International Well Building Standard. 

Lobbyen voor een plekje 

Bij VGZ was ik onderdeel van een volwassen facilitaire regie-organisatie. Heel gaaf, maar ik wilde weleens zien hoe het is om een FM-organisatie vanaf de grond op te bouwen. Die kans kreeg ik bij Centralpoint, dat later is overgenomen door Dustin. Om een aantrekkelijke werkgever te zijn, is een goede samenwerking tussen FM, HR en ICT essentieel. Aan FM om hierbinnen de juiste (gezonde) werkomgeving en diensten te realiseren en bewaken. Daar ligt wat mij betreft ook echt de toegevoegde waarde van FM. Daarvoor moeten HR, ICT en FM wel betrokken zijn en worden bij hoe de organisatie werkt en waar de organisatie heengaat. Zorg dat FM een plekje aan de juiste tafels binnen de organisatie heeft. 

Workplace nudges 

In het Young FM programma deel ik vanuit deze ervaringen hoe Facility Management waarde kan toevoegen. Hoe ga je ervoor zorgen dat je met je facility-pet aan de juiste tafel komt te zitten? En als je dan aan die tafel zit: hoe kun je als facility manager je steentje bijdragen aan veranderingen? Mijn focus ligt daarbij dus op een gezonde en hybride werkomgeving.  

De International Well Building Standard is daarbij een prachtig instrument. Het is een modulair opgebouwde methodiek met tien categorieën. Je kunt bijvoorbeeld het hele klimaatsysteem aanpassen voor een prachtig binnenklimaat, maar dat is een kostbare aangelegenheid. Daar heeft niet iedere organisatie budget voor. Je kunt ook verbetering brengen door simpele workplace nudges. Zet bijvoorbeeld bij alle koffiepunten een aantrekkelijke waterautomaat met informatie waarom je dat kopje koffie ook eens kunt laten staan. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden waarmee je – zonder dat het veel hoeft te kosten – mensen kunt bewegen om gezonder werkgedrag te vertonen. Daarbij biedt de International Well Building Institute mooie templates die je letterlijk mee kunt nemen naar de werkvloer om te kijken of het binnen je organisatie past. Dat handvat kan ik aanreiken aan young fm’ers.  

International Well Building Standard

Zet de gezonde bril op 

Ook belangrijk is dat je bij álle facilitaire diensten de ‘gezonde bril’ opzet. Bij een cateraar is het voor iedereen logisch dat het ook gezond en verantwoord moet. Maar als we schoonmaak inkopen, dan vergeten we dat bijna altijd. Dan kijken we vooral naar euro’s en technische kwaliteit. Terwijl de schoonmaakmiddelen die worden gebruikt (on)gezond kunnen zijn en bijvoorbeeld ook dagschoonmaak kan bijdragen aan een gezondere manier van werken. Dit geldt voor alle facilitaire diensten. Zet altijd die gezonde bril op. 

Praktijkverhaal 

Ik ben niet alleen veel bezig met de gezonde werkomgeving, maar ook met hybride werken. Bij Dustin noemen we dit Digital First. Dit spreekt redelijk voor zich: digitaal werken staat voorop. Al hadden we het ook Team First kunnen noemen, want het is aan de teams zelf om een werkritme te vinden. Wanneer werk je waar en waarom? De werkomgeving op kantoor, thuis of elders moet de activiteiten van het team vervolgens goed ondersteunen. Welke bouwstenen je daarvoor op orde moet hebben, en welke we bij Dustin al op orde hebben, daar vertel ik graag over. Mijn verhaal is echt een praktijkverhaal.  

Roeptoeteren 

Tijdens het Young FM programma wil ik over deze twee met elkaar verweven thema’s – gezond en hybride werken – het gesprek voeren en handreikingen leveren vanuit mijn praktijk. De eerste vraag die young fm’ers zich denk ik moeten stellen is ‘hoe doen we het nu in mijn organisatie?’ Begin eens met die analyse. En begin maar met roeptoeteren. Wees een ambassadeur en kweek ambassadeurs voor hoe jij vindt dat de zaken zouden moeten zijn. Zorg voor dat plekje aan de juiste tafels. 

Waar haal jij inspiratie uit en waar krijg jij energie van? Frank van der Leest bespreekt dit tijdens:


HospitalityWerkplek
Frank van der Leest
Frank van der Leest
Manager Workplace & Facilities Benelux bij Dustin
Aanbevolen
Werkplek
  • 09
    apr
    Masterclass FM in Strategisch Perspectief
Ontdek alle events
Meer lezen
Werkplek
Gastvrijheid tijdens corona: 'FM meer sfeerbeheerder, dan politieagent'
5 duurzame initiatieven voor facility management
Drie tips voor een goede employee experience op de thuiswerkplek
Helft ondernemingen verwacht dat hybride werken doorzet
Meer artikelen
Meer verdieping
Waarom (mis)lukken complexe Integraal FM-uitbestedingen?
Opleidingen Facto Academy krijgen Cedeo-erkenning
Onderzoek duurzaamheid: 1 op 3 FM-aanbieders ziet zichzelf als koploper
De grote verandering in facility management
Zo ontwikkel je een visie op hybride werken
Meer artikelen

© 2020 Facto Academy

Algemene voorwaardenPrivacy- en cookiebeleidPrivacy instellingen