Veel werknemers bevalt het thuiswerken verrassend goed. De flexibiliteit die ontstaat door een flexibele werkplek zorgt ervoor dat veel werknemers zich meer betrokken en gezonder voelen. Maar deze positieve geluiden nemen niet weg dat de huidige omstandigheden een grote impact hebben op het dagelijks leven. Op welke manier dat is, verschilt voor iedereen. Daarom is het belangrijk dat leidinggevenden meer op individueel niveau gaan kijken naar de behoeften van hun werknemers.
Als leidraad benoemen we drie tips: Luister naar je werknemers, houd werknemerswelzijn in de gaten en ga voor maatwerk.
1. Luister naar je werknemers
De afgelopen maanden veranderde er heel veel in korte tijd. Over het algemeen zijn werknemers tevreden met hoe hun leidinggevenden dit hebben opgepakt. Dit heeft ook geleid tot meer vertrouwen. Bouw daar de komende tijd verder op door goed te blijven communiceren met je werknemers. Luister naar hun behoeften, neem ze mee bij veranderingen en communiceer hoe je na de crisis verder wilt.
Goede communicatielijnen zijn met remote werken belangrijker dan ooit: je komt elkaar niet vanzelf tegen. Het is dus belangrijk hier alert op te blijven en contact te houden met elke werknemer. Het plannen van vaste momenten kan hierbij helpen. Maar spontaan bellen kan ook juist zorgen voor open communicatielijnen.
2. Welzijn van je werknemers
Dat het welzijn van werknemers belangrijk is voor hun werkprestaties hebben de afgelopen maanden weer goed duidelijk gemaakt. Wanneer de crisis op zijn retour gaat, is het dus belangrijk die focus vast te houden. Welzijn bestaat niet alleen uit een veilige werkomgeving. Denk ook aan aspecten als:
- Het gevoel gehoord en begrepen te worden
- Het gevoel nuttig werk te leveren
- Het gevoel ergens bij te horen
Ook hierin is communicatie van groot belang. Als je jezelf openstelt, zullen werknemers eerder geneigd zijn dit ook te doen. Zo laat je ook zien dat je geïnteresseerd bent in wat er speelt bij de werknemer. Daarbij kunnen teams veel betekenen voor de betrokkenheid bij het werk en bij de organisatie. Zorg er in online vergaderingen voor dat iedereen in het team zijn of haar input kan geven. En organiseer ook eens leuke activiteiten om de onderlinge relaties te versterken.
Hoe laat je werknemers zien dat ze nuttig werk leveren? Duidelijke doelen benoemen kunnen hierin helpen. Benadruk expliciet langs welk pad die doelen worden behaald en benoem de rol van de werknemer. Zo werk je met zijn alleen naar de doelen toe. Een andere manier om de zin van het werk te benadrukken, is het delen van verhalen. Persoonlijke verhalen en beelden kunnen op een krachtige manier tonen wat een werknemer of team heeft bereikt.
3. Ga voor maatwerk
Dat verschillende werknemers verschillende behoeften hebben is een open deur. Maar er zijn wel bepaalde trends te onderscheiden tussen groepen werknemers. Zo hebben vrouwen vaker moeite met het vinden van een juiste work-life balance dan mannen. Ook zijn werknemers die meer efficiëntie en flexibiliteit ervaren in hun werk tevredener dan werknemers die dit niet hebben. Je kunt dus eerst in je organisatie kijken welke groepen je kunt onderscheiden. Kijk vervolgend tegen welke problemen zij aanlopen. Data gedreven analyses en werknemersonderzoeken kunnen hierbij helpen.
Met deze overkoepelende aanpak kun je veelvoorkomende knelpunten vaak al identificeren en oplossen. Maar zeker wanneer je je werknemers niet elk dag ziet, blijft een persoonlijke aanpak ook uiterst belangrijk. Communiceer naar je werknemers dat er ruimte is hun specifieke behoeften te bespreken. Of dat nu gaat over het werk zelf, over de gezondheid of over het vinden van de juiste work-life balance.
Digitalisering voor creativiteit
Last but not least: Onderschat de kracht van technologie niet. Samenwerken, vergaderen, borrelen en persoonlijke ontwikkeling kunnen goed online geregeld worden. Maar dan moeten de systemen waarin werknemers werken hier wel op ingericht zijn. Let hierbij niet alleen op de effectiviteit bezien vanuit productiviteit. Goede chatfuncties, e-learnings, cursussen en webinars kunnen de betrokkenheid en creativiteit van je werknemers ook stimuleren.